Czy wiesz ile to porcja warzyw lub owoców? 0
Czy wiesz ile to porcja warzyw lub owoców?

Specjaliści ds. żywienia biją na alarm! W Polsce, podobnie jak w wielu innych krajach borykamy się z problemem niskiego spożycia warzyw i owoców. Przyznajemy nie jest łatwo, włączyć do diety odpowiednią ilość tych produktów. Szczególnie w dzisiejszym zabieganym świecie, kiedy często brakuje nam czasu na przygotowywanie posiłków w domu, a ilość warzyw i owoców w przykładowym restauracyjnym menu jest jak na lekarstwo. Jednak, mamy na to swoje sposoby!

O wysokiej skali problemu świadczy podpisana podczas zeszłorocznego Międzynarodowego Kongresu Warzyw i Owoców Deklaracja na rzecz spożycia warzyw i owoców, w tym soków.

W naszym codziennym jadłospisie powinno  znaleźć się minimum 400 g warzyw i owoców, najlepiej w 5 porcjach. Jest to wystarczająca ilość, która pomoże Ci zachować zdrowie oraz pomóc zapobiec chorobom tzw. dietozależnym jak choroby układu krążenia, otyłość, a także niektóre rodzaje nowotworów.  Jednak czy wiecie ile to tak naprawdę jest warzywno-owocowa porcja oraz jakie jeszcze oprócz świeżych warzyw i owoców produkty mogą ją zaspokoić?

Przyjęto, iż 400 gramów dziennie w 5 porcjach oznacza, że jedna porcja to 80-100 gramów. Co ważne, jedną z rekomendowanych porcji może być np. 200 ml soku. Z założenia około 100 gramów warzyw i owoców to około 200 ml soku. Pamiętajmy jednak, że wszystko zależy od urządzenia, z którego powstał nasz sok. Soki przygotowywane metodą coldpress (tłoczone na zimno) to zazwyczaj ok. 400- 500 g zużytych warzyw i owoców w 200 ml soku. Co przemawia za sięganiem po świeży sok? Są wygodne i pyszne! Dzięki sokom możemy dostarczyć do naszego organizmu takie składniki i substancje odżywcze, które rzadziej uwzględniamy w naszym codziennym jadłospisie. Ponadto trawienie soku czy koktajlu odbywa się szybciej, niż trawienie stałego pokarmu, a co za tym idzie, po jego wypiciu czujemy się lekko
i nieociężale!

W przypadku świeżych warzyw i owoców przydatne i wygodne może stać się posługiwanie pewnymi schematami, przykład poniżej:

1 owocowa porcja – to np. średniej wielkości jabłko, gruszka, pomarańcza, banan czy kiwi. A jak będzie to wyglądało w przypadku drobnych owoców? Porcja będzie nieco większa, przykładowo: 2 mandarynki, 3-4 śliwki lub 5-7 malin, czyli tyle ile zmieści się w jednej garści.

1 warzywna porcja – będzie nią średniej wielkości marchewka, ogórek, pomidor (lub kilka mniejszych), a także np. miseczka warzywnej sałatki

Jak widzimy na powyższych przykładach, powinniśmy zapamiętać, że jeden średni owoc czy warzywo lub kilka mniejszych to już jedna porcja!

Zatem wybierajmy świeże owoce i warzywa lub te w formie świeżych soków. Jeśli nie masz czasu na samodzielne wyciskanie soków, skorzystaj z naszych gotowych rozwiązań: https://weloveeco.pl/pl/c/Soki-Cold-Pressed/182
Nie zapominajmy jednak, że suszone czy też w formie przetworów również stanowią wartościowy składnik diety. Pamiętajmy jednak, by nie zawierały one szkodliwych dodatków takich jak cukier.

Mamy nadzieję, że ten krótki artykuł pomógł opanować Ci, jak w prosty sposób możesz przygotować jedną warzywno-owocową porcję.  Zatem sięgaj po garści warzyw i owoców oraz pij świeże soki - na zdrowie!

 

 

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl