Co chcą "jeść" Twoje jelita? 0
Co chcą "jeść" Twoje jelita?

Zdrowa mikroflora jelit to 70% układu immunologicznego! Bytują w niej bakterie. Istnieje wiele gatunków bakterii, które pomagają trawić, regulują nasze hormony, wydalają toksyny i utrzymują ciało w dobrej kondycji. Ten ekosystem przyjaznych bakterii musi być zdrowy. Zbyt wiele niewłaściwych bakterii, lub niewystarczająca ilość dobrych bakterii (Lactobacillus lub Bifidobacteria), a także  obecne pasożyty i przerost grzybów mogą poważnie zaszkodzić Twojemu zdrowiu.

3 zasady szczęśliwych jelit!

1) Nie zabijaj  dobrych bakterii

Kiedy unikasz antybiotyków, używek, toksyn środowiskowych, pomagasz stwarzać warunki dla zdrowia mikrobiologicznego Twoich jelit

2) Nie karm tych złych

Dieta bogata w cukier, niezdrowy tłuszcz i przetworzoną żywność tworzy korzystne środowisko dla niesprzyjających Twoim jelitom złym bakteriom, które powodują gazy, dyskomfort, wzdęcia i przewlekłe stany zapalne.

3) Nakarm te dobre

Probiotyki są tak zwanymi "dobrymi" mikroorganizmami w przewodzie żołądkowo-jelitowym. Podobnie jak wszystkie żywe istoty, probiotyki muszą być karmione, aby pozostać aktywne i żywe.

Prebiotyki są pożywieniem, którego potrzebują probiotyki. Wpływają korzystnie na ich rozwój we florze jelitowej. Im więcej prebiotyków dostarczysz probiotykom, tym skuteczniej będą one wykonywać dobrą pracę wewnątrz Ciebie.

 

Poznaj pokarmy, które dostarczą organizmowi zdrowych, żywych mikroorganizmów, które wypierają zdrowe bakterie, poprawiają wchłanianie minerałów i wspierają ogólny stan zdrowia. Są to:

 

  • Probiotyki

Kiszonki (kiszona kapusta, ogórki kiszone, zakwas buraczany, inne kiszone warzywa)

Fermentowane produkty (jogurt naturalny, kefir, tempeh: fermentowany produkt sojowy, znajdziesz go w sklepach ze zdrową żywnością, kimchi: ostra alternatywa dla kapusty kiszonej) Zakwas chlebowy

UWAGA!
Jeśli kupujesz kiszonki, pamiętaj, że muszą być one  fermentowane naturalnie, nie zakwaszane octem!

Spożywanie żywności probiotycznej z początku może wiązać się z zaparciami, biegunkami, nieprzyjemnymi gazami, wówczas należy zmniejszyć ilość i wprowadzać je do codziennego jadłospisu co 2 dzień, kiedy nasz organizm przyzwyczai się, żywność probiotyczna powinna zagościć u nas na stałe, czyt. codziennie.

Ważna uwaga dotycząca jedzenia kiszonych warzyw!

Ich spożywanie jest częścią zdrowej diety.  Oprócz nich w diecie powinny znaleźć się również świeże warzywa, także świeżo wyciskane soki.

 

  • Zielone warzywa

Niezwykle ważny dla zdrowia Twoich jelit jest chlorofil. Znajdziesz go w zielonych roślinach. Chlorofil chroni nasze ciało przed wolnymi rodnikami, dotlenia i oczyszcza krew, przewód pokarmowy, jelita oraz wątrobę; utrzymuje alkaiczność w naszym organizmie (równowagę kwasowo-zasadową), doskonale wspomaga wyprowadzanie z organizmu wszelkich toksyn. Chlorofil jest pomocny w tworzeniu symbiotycznej flory jelitowej (sprzyja namnażaniu się korzystnej flory bakteryjnej w jelitach), jednocześnie uniemożliwiając rozwój niekorzystnych bakterii i grzybów. Możemy śmiało stwierdzić, że tam, gdzie obecny jest chlorofil, nie rozwinie się choroba bakteryjna. Chlorofil regeneruje tkanki, działa korzystnie przy chorobach układu trawiennego - ten kto boryka się z wrzodami, stanami zapalnymi jelit i błony śluzowej żołądka powinien jak najczęściej sięgać po zielone warzywa.

Zielone soki i koktajle są rewelacyjnym sposobem na dostarczanie chlorofilu, w czasie detoksu jest to obowiązkowa pozycja! Zielone rośliny nie są poddawane obróbce termicznej, przez co nie tracą swoich niezwykłych właściwości, w postaci płynnej nie obciążają naszego organizmu, nie tracimy energii, którą musielibyśmy zużyć na trawienie.
Możesz skorzystać z gotowych propozycji diet sokowych: https://weloveeco.pl/pl/c/Detoks-SokowySoki/189

 

  • Błonnik

Tyle słyszy się o konieczności dostarczania wraz z pożywieniem białka, a niesłusznie prawie niezauważony zostaje błonnik. Jeśli chcemy, by nasze jelita funkcjonowały prawidłowo i nie zalegały w nich resztki pokarmów, koniecznie musimy pamiętać o błonniku!

Błonnik to składnik budulcowy ścian komórkowych roślin, nie jest przez nas trawiony, gdyż nie rozkładają go ludzkie enzymy trawienne, dlatego też nie jest on przyswajalny. Możemy wyobrazić sobie błonnik, jako małą szczoteczkę, której zadaniem jest czyszczenie naszych jelit.  Błonnik stymuluje prawidłową perystaltykę jelit, ułatwia wydalanie niestrawionych resztek pokarmu, usuwa toksyny z organizmu, wspomaga namnażanie w jelitach dobrych bakterii.

Źródła błonnika:

  • rośliny strączkowe (fasola, soja)
  • owies
  • niektóre owoce i soki owoce (śliwki, banany, miąższ jabłek i gruszek, morele, brzoskwinie)
  • niektóre warzywa takich jak brokuły, marchew, karczoch, brukselka, kalarepa, pasternak)
  • bulwy korzeni i warzyw korzeniowych, takich jak słodkie ziemniaki i cebula (skórki są źródła błonnika nierozpuszczalnego)
  • łuski nasion babki płesznik (babka śródziemnomorska) - błonnik rozpuszczalny (substancje śluzowe)żywność pełnoziarnista
  • otręby z pszenicy, kukurydzy, jęczmienia
  • orzechy
  • skórka ziemniaków
  • nasiona (dyni, słonecznika, sezamu)
  • warzywa, takie jak kalafior, kapusta pekińska, szpinak, pomidory
  • niektóre owoce w tym maliny, agrest, kiwi, awokado, banany

Jak rozpoznać czy w Twojej diecie jest wystarczająca ilość błonnika? Po braku zaparć, przy jego wystarczającej ilości nie powinniśmy mieć problemu z zaparciami, należy jednak pamiętać o piciu odpowiedniej ilości wody.

 

  • Zioła i przyprawy

Powinny stać się nieodłącznym elementem Twojej diety! Oprócz tego, że mają właściwości przeciwzapalne, wspomagają również funkcjonowanie układu trawiennego, zapobiegają procesom gnilnym w jelitach, przyspieszają metabolizm, zapobiegają zaparciom, wspomagając perystlatykę jelt. Ponadto mają działanie detoksykujące; świetnie wpływają na oczyszczanie krwi, wątroby oraz jelit. Oprócz ziół i przypraw wykorzystywanych w kuchni, sięgaj po herbatki ziołowe. Napary świetnie uwalniają zawarte w ziołach olejki eteryczne, które mają zbawienny wpływ na nasze zdrowie. Możesz skorzystać z gotowych mieszanek: https://weloveeco.pl/pl/c/Detox-TeaHerbaty-Oczyszczajace/196 lub skomponować je samodzielnie.

W twojej kuchni powinny znaleźć się: imbir, cynamon, czosnek, bazylia, koper włoski, kurkuma, mięta, pieprz cayenne, szałwia, tymianek, melisa, nać pietruszki, oregano rozmaryn, mniszek lekarski

 

Naukowcy odkryli także, że układ nerwowy w twoim jelitach (znany jako "drugi mózg") komunikuje się z mózgiem w twojej głowie. Odgrywa również rolę w niektórych chorobach i zdrowiu psychicznym.

Innymi słowy, zdrowie twojego ciała i mózgu zależy od twojego zdrowia jelit!

 

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl